Archive for februari, 2012

2 februari 2012

Gouden slaapritueel

Een vast slaapritueel geeft innerlijke rust voor een baby en kind. Door iedere avond ongeveer hetzelfde ritueel te volgen gaat je baby (na een tijdje) aanvoelen  wat er gebeuren gaat. Je baby merkt dat de activiteiten gaan stoppen en dat jij rustig wordt. De rust die jij uitstraalt neemt je kleintje over. (natuurlijk begrijpt hij het niet maar voelt het wel)

Veilig gevoel
Een slaapritueel is voor jou makkelijk want doordat het iedere avond hetzelfde gaat hoef jij er niet steeds over na te denken wat allemaal te doen. Oudere kindjes blijven rituelen prettig vinden, ze kunnen als het ware voorspellen wat er komen gaat en juist dat geeft ze een gerust en veilig gevoel.


Massage zorgt voor een goede nachtrust

Met een slaapritueel bouw je de activiteiten van de dag langzaam af. Zet de TV ruim voordat je naar boven gaat uit. Doe alleen nog maar rustige dingen. Denk bv. aan een ontspannende massage, slaapliedjes zingen, een speeldoosje aanzetten of een boekje lezen. Laat je baby zoveel mogelijk in zijn eigen bedje slapen, in een rustige slaapkamer.

Geen oogcontact
Als de slaaptijd echt is aangebroken is het aan te raden, rustig en stil te zijn, niet meer gezellig babbelen, zeg hooguit iets van: ‘ssssst’  of  ‘slaap zacht’. Je kan stil bij je ukkie blijven totdat ie slaapt, maak geen oogcontact of ga zo zitten dat hij je niet ziet.  (zet een stoel naast het bedje)
Je kan ook de kamer uitgaan maar het grote voordeel van bij je kindje blijven is dat zij niet angstig wordt, ze voelt zich beschermd nu jij bij haar bent.
Begint je kleintje te huilen wacht dan een half minuutje af en luister of het huilen minder wordt. Wordt het huilen steeds luider, leg je hand rustig op de schouder van je baby, wiebel wat in een rustig ritme en zeg hooguit ssssst, of mama/papa  is hier.
Ben je niet meer in de slaapkamer, ga dan zonder iets te zeggen naar binnen, leg je hand rustig op de schouder van je baby.

Nu hoef je alleen maar te wachten totdat je ukkie in slaap valt. Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt en een stoel naast het bedje gezet, eindelijk een rust moment ook voor mezelf, heerlijk….

een Gouden slaapritueel

  • houd elke dag zoveel mogelijk dezelfde volgorde aan
  • begin eerst met het afbouwen van activiteiten en zet de TV uit
  • tijd voor een rustig spelletje
  • een massage, een badje is ontspannend en geeft een goede nachtrust
  • knuffelen nooit vergeten
  • pyjamaatje aan
  • een liedje of verhaaltje
  • in bed leggen (met een knuffeldier of tutter)
  • na het in bed leggen moet het duidelijk zijn dat het slapen begint
  • nu niet meer babbelen of iets doen, geen oogcontact
  • bij onrust: fluister dan hooguit sssst, mama is hier en leg jouw hand op je kindje
  • Nu wachten tot je ukkie slaapt, je hoeft niets meer te doen, relax….

Vaak wakker worden is normaal
Jonge kinderen hebben een veel kortere slaapcyclus dan volwassenen. Daarnaast krijgen  kleintjes vaak een griepje of andere onschuldige virusinfecties wat de nachtrust verstoort.  Een nachtmerrie of wanneer er iets in het leven van je kind verandert, zoals leren lopen, voor het eerst naar de speelzaal een nieuw broertje of zusje, dan is het heel gewoon dat jouw kindje vaker wakker wordt.

Tip van mama Daniella
Als mijn zoontje gaat slapen blijf ik bij hem totdat hij slaapt. Dat duurt meestal een paar minuten tot maximaal een half uur. Ik sta naast het ledikantje en ben in gedachten bij hem, visualiseer een fijne plek zoals het strand of bos en probeer ook helemaal te ontspannen. Prima tijd voor mezelf en mijn zoontje dus. Sterker, zodra ik ga denken over wat ik allemaal nog moet doen straks,  werkt het alleen maar averechts…

.